2012. november 29., csütörtök

Munkaerő-kölcsönzési tevékenység folytatásának feltételei

Munkaerő-kölcsönzési tevékenység folytatásának feltételei

 

A munkaerő-kölcsönzési tevékenységet Magyarországon csak nyilvántartásba vételt követően lehet folytatni. A kölcsönbeadót a székhelye szerinti munkaügyi központ veszi nyilvántartásba, mivel a munkaügyi központok a kölcsönbeadókról folyamatos sorszámmal ellátott külön nyilvántartást vezetnek.

A munkaerő-kölcsönzési tevékenység nyilvántartásba vételéről és folytatásának feltételeiről a 118/2001. (VI.30.) Korm. rendelet rendelkezik.

A kölcsönbeadót a székhelye szerinti munkaügyi központ akkor veszi nyilvántartásba, ha
  • a cégjegyzékbe vagy - ha a működés feltétele más bírósági vagy hatósági nyilvántartásba vétel - az előírt nyilvántartásba bejegyezték, és társasági szerződése, alapító okirata, alapszabálya a kölcsönzési tevékenység folytatását tartalmazza,
  • a kölcsönbeadó vagy az általa foglalkoztatott legalább egy személy meghatározott szakmai képesítéssel, gyakorlattal,
  • a tevékenység gyakorlásához megfelelő irodahelyiséggel rendelkezik, továbbá
  • vagyoni biztosíték - azaz egymillió forint - letétbe helyezését igazolja.
Ha a kölcsönbeadó a tevékenységét több telephelyen folytatja, akkor valamennyi telephelyén rendelkeznie kell a
  • kölcsönbeadónak,
  • vagy az általa foglalkoztatott legalább egy személynek meghatározott szakmai képesítéssel, gyakorlattal, valamint
  • valamennyi telephelyen rendelkeznie kell a tevékenység gyakorlásához megfelelő irodahelyiséggel.
Az irodahelyiség akkor tekinthető megfelelőnek, ha a kérelemben feltüntetett módon van berendezve, vezetékes telefonvonallal rendelkezik, és a kérelmező az irodahelyiség használati jogát igazolni tudja.

A nyilvántartásba vételre irányuló kérelmet meghatározott formanyomtatványon kell benyújtani, amelyhez az alábbi okmányokat kell csatolni:
  • három hónapnál nem régebbi cégkivonatot, illetve bírósági nyilvántartásba vételről szóló jogerős bírósági határozatot,
  • meghatározott képesítést igazoló oklevél hiteles másolatát, illetve a rendelet által meghatározott szakterületen eltöltött gyakorlati időre vonatkozó igazolást, így különösen a munkáltató által kiállított működési bizonyítványt,
  • a pénzügyi intézménnyel kötött eredeti letéti szerződést.
A vagyoni biztosíték a kölcsönbeadó által hitelintézetnél vagy pénzügyi vállalkozásnál (tehát: pénzügyi intézménynél) lekötött és elkülönítetten kezelt pénzbeli letét.

Vagyoni biztosítékként csak olyan letéti szerződés vehető figyelembe, amely tartalmazza:
  • a letét kizárólag a kölcsönzés során keletkezett,
  • a munkavállaló vagy a munkát kereső részéről felmerülő kártérítési igény kielégítésére használható fel,
  • a pénzügyi intézmény a letét terhére a munkavállaló vagy a munkát kereső részére kártérítést a kölcsönbeadó kártérítési kötelezettségét megállapító jogerős bírói ítélet vagy a feleknek a kártérítésre irányuló egyezsége alapján fizet,
  • a letét bármilyen okból való megszűnése esetén a kifizetés összegéről és időpontjáról a pénzügyi intézmény a kölcsönbeadót nyilvántartó munkaügyi központot, továbbá a kölcsönbeadót a kifizetéstől számított három munkanapon belül írásban tájékoztatja.
A kölcsönbeadónak a felhasznált vagyoni biztosítékot a kifizetést követő harminc napon belül pótolnia kell. Ezt igazolnia is kell a munkaügyi központban legkésőbb a pótlásra megállapított határidő utolsó napján.

A kölcsönbeadó a tevékenységét a nyilvántartásba vételről szóló határozat jogerőre emelkedését követően kezdheti meg.

A kölcsönbeadónak a nyilvántartásba vételről rendelkező határozat számát az üzleti kapcsolataiban, hirdetéseiben, levelezésében használnia kell, a nyilvántartásba vételről kiállított határozatot, pedig az irodahelyiségben jól látható helyen ki kell függesztenie.

A kölcsönbeadónak a bekövetkezett változást, továbbá a tevékenysége megszüntetését nyolc napon belül a nyilvántartást vezető munkaügyi központnak be kell jelentenie.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése