2013. január 4., péntek

2013-as törvényi változások

A MUNKA TÖRVÉNYKÖNYV VÁLTOZÁSAI

2013. január 1-től lép hatályba az új munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (továbbiakban: Mt.) több rendelkezése, így a kiküldetés, kirendelés és átirányítás egységesen munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatásként kerül szabályozásra az Mt. 53. §-ában. A munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás tartama naptári évenként továbbra is 44 munkanap vagy 352 óra lehet. Ha a munkaviszony évközben kezdődött arányosítani kell.
Szabadság
Az  alapszabadság 20 nap, melyen felül a munkavállalót az alábbi jogcímeken illet meg pótszabadság:
életkor alapján járó pótszabadság
gyermek után járó pótszabadság
  • egy gyermek után kettő, két gyermek után négy, kettőnél több gyermek után hét nap pótszabadság
  • a pótszabadság fogyatékos gyermekenként két nappal nő
fiatal munkavállalót megillető pótszabadság
  • öt munkanap
50%-os mértékű egészségkárosodás esetén járó pótszabadság
  • öt munkanap
földalatt, vagy ionizáló sugárzásnak kitett munkahelyen dolgozó munkavállalót megillető pótszabadság
  • öt munkanap
A munkáltató évente hét munkanap szabadságot – legfeljebb két részletben – a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban köteles kiadni.

A szabadságot eltérő megállapodás hiányában úgy kell kiadni, hogy tartalma legalább összefüggő 14 napot elérje.

A szabadságot továbbra is napban kell megállapítani, azonban ha a napi munkaidő mértékétől eltérő munkaidő-beosztás esetén a munkavállaló a szabadság kiadása során a beosztással azonos tartamra mentesül a munkavégzési kötelezettsége alól és a kiadott szabadságot ezzel egyező óraszámban kell elszámolni és kiadni.

A  felek megállapodással eltérhetnek a szabadság kiadásával kapcsolatos főszabályoktól, így az összefüggő tartamra vonatkozó 14 naptól , továbbá az Mt.123. § (6) alap ján köthetnek olyan megállapodást is, mely szerint az alap és az életkor szerint járó pótszabadság együttes mértékének 1/3-át az esedékesség évét követő év végéig adja ki a munkáltató.

Betegszabadság

Jövő évtől az Mt. 126. §-a szabályozza a betegszabadság kérdését. Naptári évi mértéke továbbra is 15 munkanap, azonban lényegi változása megszokott gyakorlathoz képest, azon korlátozás megszűnése, mely szerint, ha a munkavállaló az év folyamán már munkaviszonyban állt az ott igénybe vett betegszabadságot figyelembe kellett venni, így a tárgyévi együttes mérték nem haladhatta meg a 15 munkanapot.
Számítása
Éves mértéke az Mt. 126. § (1) bekezdésében meghatározott 15 munkanap, melyet időközi belépőknél arányosítani kell. Például, ha valaki 2013.07.26.-án áll munkába első lépésként meg kell határozni a 2013. évi munkaviszony napjainak számát az alábbiak szerint:
6+31+30+31+30+31=159  nap
Majd az éves mértékarányosítása szükséges a meghatározott napok alapján:
15/365*159=6,53
Mivel a félnapot elérő töredéknap egész munkanapnak számít , ezért jelen esetben a munkavállalót megillető betegszabadság mértéke 7 munkanap lesz függetlenül attól, hogy 2013-ban volt-e már betegszabadságon.
Mértéke továbbra is a távolléti díj 70%-a az Mt. 146. § (4) alapján, azzal a változással, hogy az Mt. 147. § (2) szerint az arányos bérpótlék is megilleti,ha az irányadó munkaidő-beosztása alapján bérpótlékra lett volna jogosult.
Távolléti díj
Januártól változnak a távolléti díj elszámolásának szabályai, mely alapján a jövőben külön vizsgálni kell azt is, hogy a kieső idő vagy egyéb jogosultság alapján járó távolléti díj idejére a munkavállalóval volt-e közölve munkaidőbeosztás és az alapján jogosult lett volna e valamilyen pótlékra.
A vonatkozási időszakban a munkavállalóval volt érvényes munkaidőbeosztás közölve
Abban az esetben, ha a munkavállaló a vonatkozási időszakban olyan munkavégzésre volt beosztva, mely alapján pótlék járt volna részére a kiesőidőre megilleti az alapbérével egyező távolléti díja  és ezen felül minden beosztás szerint járó bérpótléka. Külön érdemes figyelni ilyenkor arra is, hogy a munkavállalót minden beosztás szerinti pótlék (így többek között a vasárnapi, éjszakai pótlék stb.) megilleti, nemcsak azok melyeket rendszeresen kap.
A vonatkozási időszakra a munkavállalónak nincs munkaidőbeosztása
Abban az esetben, ha a munkavállaló a vonatkozási időszakban nem volt munkavégzésre beosztva (pld. azért, mert végkielégítés kapcsán kell távolléti díjat számolni) mindig a megelőző 6 hónap tényleges pótlékfizetését kell vizsgálni, de csak a jogszabályban meghatározott pótlékok körében. Vizsgálni kell, hogy a megelőző 6 hónapban beosztás szerinti munkaórák legalább 30%-ában volt-e éjszakai és műszakpótlékra jogosító munkavégzés. Ha volt, a távolléti díj számítása során az alapbéren felül ezt is figyelembe kell venni.
Továbbá azt is vizsgálni kell, hogy a megelőző 6 hónapban volt-e átlagosan 96 óra ügyelet, készenlét. Ha volt, a távolléti díj számítása során ennek figyelembevétele szintén kötelező.

MINIMÁLBÉR ÉS MUNKANAP ÁTHELYEZÉSE

Minimálbér
2013-ban a minimálbér havi összege 93.000 Ft-ról 98.000 Ft-ra, míg a garantált bérminimum 108.000 Ft-ról 114.000 Ft-ra emelkedik, bár a foglalkozáspolitikáért felelős miniszter rendelete még nem jelent meg az emelésről, azonban a 2012. december 11-én a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) ülésén a munkaadók és a szakszervezetek által jóváhagyásra kerültek az összegek.
Munkaszüneti napok körüli munkarend
A 2013. évi munkaszüneti napok körüli munkarendet a nemzetgazdasági miniszter 28/2012. (IX.4.) NGM rendelete szabályozza, mely szerint a következő évben három munkanapáthelyezést határoztakmeg:
2013. augusztus 24., szombat munkanap     2013. augusztus 19., hétfő pihenőnap
2013. december 7., szombat munkanap      2013. december 24., kedd pihenőnap
2013. december 21., szombat munkanap    2013. december 27., péntek pihenőnap

VÁLTOZÁSOK A SZEMÉLYI JÖVEDELEM ADÓBAN

Adóalap-kiegészítés, adóalap
Megszűnik az adóalap-kiegészítés, ezzel az összevont adóalapba tartozó jövedelmekre ténylegesen is érvényesül az egykulcsos személyi jövedelemadó, azaz a jövedelem minden forintja után egységesen 16% személyi jövedelemadót kell fizetni.
Ha a magánszemély kötelezett a szociális hozzájárulási adó, illetve a 27%-os egészségügyi hozzájárulás megfizetésére, az adóalap megállapításánál továbbra is alkalmazható az úgynevezett 78%-os szabály, azaz a megállapított jövedelem 78%-át kell figyelembe venni az adóalapmegállapításánál (kivéve, ha az költségként elszámolható, vagy számára megtérítik). 2012-ben a törvény egészségügyi hozzájárulásnak nevezte,és nem részletezte annak mértékét. 2013-tól csak 27%-os egészségügyi hozzájárulás fizetése esetén alkalmazható ez a szabály.

Nem szűnik meg a 19%-os adóalap-kiegészítés a kifizetőt terhelő adó esetén. Ebben az esetben az adóalapja továbbra is a jövedelem 1,19-szorosa.
Családi kedvezmény
2013- tól a családikedvezményre vonatkozó szabályokat nem csak az EGT állam külföldi illetőségű személyeire lehet alkalmazni, hanem bármely külföldi illetőségű személyre azzal, hogy Magyarországon adóköteles jövedelmet szerző külföldi illetőségű magánszemély csak akkor érvényesíthet családi kedvezményt, ha ugyanarra az időszakra máshol nem illeti meg őt ugyanolyan vagy hasonló kedvezmény, és az összes jövedelmének legalábba 75%-a Magyarországon adóköteles.

A korábban alkalmazott megosztás szabályai mellett, 2013-tól a törvény új fogalom bevezetésével, a kedvezményközös érvényesítésről beszél.

A törvény nem tartalmazott eddig külön rendelkezést a közös érvényesítés szabályairól, amely tipikusan előfordult a háztartásokban 2012-ben is, mivel a közös háztartásban nevelt gyermeküket nevelő szülők, illetve a szülő és a házastárs általában így érvényesített kedvezményt.

A törvény a családi kedvezmény megosztását is meghatározza, mely szerint a jogosult, és a jogosultnak nem minősülő más magánszemély (élettárs, nevelőszülő házastársa) között is van lehetőség a kedvezmény megosztására, így továbbra is közösen vehető igénybe a kedvezmény.

Tehát a kedvezmény igénybevételének a feltételei lényégében nem változtak, de jogszabály tételesen rendelkezik a kedvezmény közös érvényesítésére, és megosztására vonatkozóan. Ezzel kapcsolatban kiegészülnek a nyilatkozattételi kötelezettségek is.

VÁLTOZÁSOK A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS TERÜLETÉN

Nyugdíj járulék plafon eltörlésre kerül
A nyugdíjjárulék fizetési felsőhatár eltörlésre kerül, ennek értelmében a 10%-os mértékű nyugdíjjárulékot valamennyi nyugdíjjárulék alapot képező jövedelemből le kell vonni. Így a magasabb keresetűek kevesebb nettó bérhez jutnak.
Emelkedik az egészségügyi szolgáltatási járulék
A biztosítási jogviszonnyal nem rendelkezőknek továbbra is kell egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetni, amely 2013. január1-jétől havi 6.660 Ft-ra (napi 222 Ft) emelkedik a 2012-ben érvényes havi 6.390 Ft helyett.
SZOCHÓKEDVEZMÉNYEK(A MUNKAHELYVÉDELMI AKCIÓTERV KERETÉBEN)
A kormány a munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű munkavállalók foglalkoztatóinak a meglévő munkahelyek megőrzése és új munkahelyek létesítése érdekében szociális hozzájárulási adókedvezményt biztosít.  A munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adóból és szakképzési hozzájárulásból 2013. január1-jétől igénybe vehető új kedvezmények az alábbiak:
A 25 év alatti és 55 év feletti munkavállalók foglalkoztatása esetén
A 25 év alatti és az 55 év feletti korosztályba tartozó munkavállalók foglalkoztatása esetén a bérutáni munkáltatói közteher – szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás - 28,5% helyett 14%.

Nő a kedvezmény mértéke, ha az alkalmazott 25 év alatti fiatal pályakezdőnek minősül. Ebben az esetben a munkáltató 2 éven keresztül teljes mentességet élvez a munkáltatói köztehermegfizetése alól. Ennek feltétele, hogy a munkavállaló az állami adóhatóság által kiállított, 15 napnál nemrégebbi igazolással a munkáltató részére igazolja, hogy eddig legfeljebb 180 nap biztosítással járó munkaviszonnyal rendelkezik.
Képzettséget nem igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalóknál

A szakképzettséget nem igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók esetén a bérutáni munkáltatói közteher 28,5% helyett 14%.
Tartósan álláskereső elhelyezkedését segítő munkáltatói tehercsökkentése
A tartós - 6 hónapot meghaladó -munkanélküliséget követően elhelyezkedő munkavállaló esetében a munkáltatói közteher mértéke a foglalkoztatás első kétévében 28,5% helyett 0%, a harmadik évben 14%.

Kisgyermekes anyukák elhelyezkedésé tsegítő bérköltség csökkentése
A gyermekgondozási díj folyósítását követően, illetve a gyermekgondozási segély és a gyermeknevelési támogatás folyósítása alatt vagy azt követően foglalkoztatott munkavállalók után a foglalkoztatás első két évében a munkáltatói teher 28,5%helyett 0%, a foglalkoztatás harmadik évében 14%.
FONTOS: A munkáltatói kedvezményeket valamennyi csoportban bruttó 100 ezer forintos jövedelemig lehet érvényesíteni, az e fölötti részre nem érvényesíthető a kedvezmény! 

Forrás: BDO hírlevél

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése