A MUNKA TÖRVÉNYKÖNYVE VÁLTOZÁSAI
Munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás
2013.
január 1-jétől lép hatályba az új munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi
I. törvény (továbbiakban: Mt.) több rendelkezése, így a kiküldetés,
kirendelés és átirányítás egységesen munkaszerződéstől eltérő
foglalkoztatásként kerül szabályozásra az Mt.53.§-ában. A
munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás tartama naptári évenként
továbbra is 44 munkanap vagy 352 óra lehet. Ha a munkaviszony év közben
kezdődött, arányosítani kell.
Szabadság
Az alapszabadság 20 nap, melyen felül a munkavállalót az alábbi jogcímeken pótszabadság illet meg:
életkor alapján járó pótszabadság
gyermek után járó pótszabadságegy gyermek után kettő, két gyermek után négy, kettőnél több gyermek után hét nap pótszabadság
a pótszabadság fogyatékos gyermek esetén két nappal nő
a pótszabadság fogyatékos gyermek esetén két nappal nő
fiatal munkavállalót megillető pótszabadságöt munkanap
50%-os mértékű egészségkárosodás esetén járó pótszabadság
öt munkanap
föld alatt, vagy ionizáló sugárzásnak kitett munkahelyen dolgozó munkavállalót megillető pótszabadság
öt munkanap
A
munkáltató évente hét munkanap szabadságot – legfeljebb két részletben –
a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban köteles kiadni.
A szabadságot eltérő megállapodás hiányában úgy kell kiadni, hogy tartama legalább az összefüggő 14 napot elérje.
A
szabadságot továbbra is napban kell megállapítani, azonban ha a napi
munkaidő mértékétől eltérő munkaidő-beosztás esetén a munkavállaló a
szabadság kiadása során a beosztással azonos tartamra mentesül a
munkavégzési kötelezettsége alól, akkor a kiadott szabadságot ezzel
egyező óraszámban kell elszámolni és kiadni.
A felek
megállapodással eltérhetnek a szabadság kiadásával kapcsolatos
főszabályoktól, így az összefüggő tartamra vonatkozó 14 naptól (Mt.122.§
[3]), továbbá az Mt. 123. § (6) alapján köthetnek olyan megállapodást
is, mely szerint az alapszabadság és az életkor szerint járó
pótszabadság együttes mértékének egyharmadát az esedékesség évét követő
év végéig adja ki a munkáltató.
Betegszabadság
Jövő évtől
az Mt.126.§-a szabályozza a betegszabadság kérdését. Naptári évi
mértéke továbbra is 15 munkanap, azonban lényegi változás a megszokott
gyakorlathoz képest, hogy megszűnik az a korlátozás, mely szerint, ha a
munkavállaló az év folyamán már munkaviszonyban állt az ott igénybe vett
betegszabadságot figyelembe kellett venni, így a tárgyévi együttes
mérték nem haladhatta meg a 15 munkanapot.
Számítása
Éves
mértéke az Mt. 126. § (1) bekezdésében meghatározott 15 munkanap, melyet
időközi belépőknél arányosítani kell. Például, ha valaki 2013.07.26-án
áll munkába első lépésként meg kell határozni a 2013. évi munkaviszony
napjainak számát az alábbiak szerint:
6+31+30+31+30+31=159 nap
Majd az éves mérték arányosítása szükséges a meghatározott napok alapján:
15/365*159=6,53
Mivel a
fél napot elérő töredéknap egész munkanapnak számít (Mt. 126. § [5]),
ezért jelen esetben a munkavállalót megillető betegszabadság mértéke 7
munkanap lesz – függetlenül attól, hogy 2013-ban volt-e már
betegszabadságon.
Mértéke
továbbra is a távolléti díj 70%-a az Mt. 146.§ (4) alapján, azzal a
változással, hogy az Mt. 147.§ (2) szerint az arányos bérpótlék is
megilleti, ha az irányadó munkaidő-beosztása alapján bérpótlékra lett
volna jogosult.
Távolléti díj
Januártól
változnak a távolléti díj elszámolásának szabályai, mely alapján a
jövőben külön vizsgálni kell azt is, hogy a kieső idő vagy egyéb
jogosultság alapján járó távolléti díj idejére a munkavállalóval
megismertették-e a munkaidő-beosztást és annak alapján jogosult-e
valamilyen pótlékra.
Ha a vonatkozási időszakban a munkavállaló előtt ismert volt az érvényes munkaidő-beosztás:
Abban az
esetben, ha a munkavállaló a vonatkozási időszakban olyan munkavégzésre
volt beosztva, mely alapján pótlék járt volna részére a kieső időre
megilleti az alapbérével egyező távolléti díja és ezen felül minden
beosztás szerint járó bérpótléka. Külön érdemes figyelni ilyenkor arra
is, hogy a munkavállalót minden beosztás szerinti pótlék (így többek
között a vasárnapi, éjszakai pótlék stb.) megilleti, nemcsak azok,
melyeket rendszeresen kap.
Ha a vonatkozási időszakra a munkavállalónak nincs munkaidő-beosztása:
Abban az
esetben, ha a munkavállaló a vonatkozási időszakban nem volt
munkavégzésre beosztva (pl. azért, mert végkielégítés kapcsán kell
távolléti díjat számolni) mindig a megelőző hat hónap tényleges
pótlékfizetését kell vizsgálni, de csak a jogszabályban meghatározott
pótlékok körében. Vizsgálni kell, hogy a megelőző hat hónapban a
beosztás szerinti munkaórák legalább 30%-ában volt-e éjszakai és
műszakpótlékra jogosító munkavégzés. Ha volt, a távolléti díj számítása
során az alapbéren felül ezt is figyelembe kell venni.
Továbbá
azt is vizsgálni kell, hogy a megelőző hat hónapban volt-e átlagosan 96
óra ügyelet, készenlét. Ha volt, a távolléti díj számítása során ennek
figyelembevétele szintén kötelező.
MINIMÁLBÉR ÉS MUNKANAP ÁTHELYEZÉSEK
Minimálbér
2013-ban a
minimálbér havi összege 93.000 Ft-ról 98.000 Ft-ra, míg a garantált
bérminimum 108.000 Ft-ról 114.000 Ft-ra emelkedik, bár a
foglalkozáspolitikáért felelős miniszter rendelete még nem jelent meg az
emelésről, a 2012. december 11-én a Versenyszféra és a Kormány Állandó
Konzultációs Fórumának (VKF) ülésén a munkaadók és a szakszervezetek
által jóváhagyásra kerültek az összegek.
Munkaszüneti napok körüli munkarend
A 2013.
évi munkaszüneti napok körüli munkarendet a nemzetgazdasági miniszter
28/2012. (IX. 4.) NGM rendelete szabályozza, mely szerint a következő
évben három munkanap áthelyezést határoztak meg:
2013. augusztus 24., szombat munkanap
2013. augusztus 19., hétfő pihenőnap
2013. augusztus 19., hétfő pihenőnap
2013. december 7., szombat munkanap
2013. december 24., kedd pihenőnap
2013. december 24., kedd pihenőnap
2013. december 21., szombat munkanap
2013. december 27., péntek pihenőnap
2013. december 27., péntek pihenőnap
VÁLTOZÁSOK A SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓBAN
Adóalap és adóalap-kiegészítés
Megszűnik
az adóalap-kiegészítés, ezzel az összevont adóalapba tartozó
jövedelmekre ténylegesen is érvényesül az egykulcsos személyi
jövedelemadó, azaz a jövedelem minden forintja után egységesen 16%
személyi jövedelemadót kell fizetni.
Ha a
magánszemély kötelezett a szociális hozzájárulási adó, illetve a 27%-os
egészségügyi hozzájárulás megfizetésére, az adóalap megállapításánál
továbbra is alkalmazható az úgynevezett 78 %-os szabály, azaz a
megállapított jövedelem 78 %-át kell figyelembe venni az adóalap
megállapításánál (kivéve, ha az költségként elszámolható, vagy a
magánszemély megtérítik). 2013-tól csak 27%-os egészségügyi hozzájárulás
fizetése esetén alkalmazható ez a szabály.
Nem szűnik
meg a 19 %-os adóalap-kiegészítés a kifizetőt terhelő adó esetén. Ebben
az esetben az adó alapja továbbra is a jövedelem 1,19-szorosa.
Családi kedvezmény
2013-tól a
családi kedvezményre vonatkozó szabályokat nem csak az EGT államok
külföldi illetőségű személyeire lehet alkalmazni, hanem bármely külföldi
illetőségű személyre. Magyarországon adóköteles jövedelmet szerző
külföldi illetőségű magánszemély csak akkor érvényesíthet családi
kedvezményt, ha ugyanarra az időszakra máshol nem illeti meg őt
ugyanolyan vagy hasonló kedvezmény, és az összes jövedelmének legalább a
75%-a Magyarországon adóköteles.
A korábban
alkalmazott megosztás szabályai mellett, 2013-tól a törvény új fogalom
bevezetésével, a kedvezmény közös érvényesítésről beszél.
A törvény
nem tartalmazott eddig külön rendelkezést a közös érvényesítés
szabályairól, amely tipikusan előfordult a háztartásokban 2012-ben is,
mivel a közös háztartásban nevelt gyermeküket nevelő szülők, illetve a
szülő és a házastárs általában így érvényesített kedvezményt.
A törvény a
családi kedvezmény megosztását is meghatározza, mely szerint a
jogosult, és a jogosultnak nem minősülő más magánszemély (élettárs,
nevelőszülő házastársa) között is van lehetőség a kedvezmény
megosztására, így az továbbra is közösen vehető igénybe.
Tehát a
kedvezmény igénybevételének feltételei lényégében nem változtak, de a
jogszabály tételesen rendelkezik a kedvezmény közös érvényesítésére és
megosztására vonatkozóan. Ezzel kapcsolatban kiegészülnek a
nyilatkozattételi kötelezettségek is.
VÁLTOZÁSOK A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS TERÜLETÉN
Eltörlik a nyugdíjjárulék-plafont
A
nyugdíjjárulék-fizetés felső határa eltörlésre kerül, ennek értelmében a
10%-os mértékű nyugdíjjárulékot valamennyi nyugdíjjárulék-alapot képező
jövedelemből le kell vonni. Így a magasabb keresetűek kevesebb nettó
bérhez jutnak.
Emelkedik az egészségügyi szolgáltatási járulék
A
biztosítási jogviszonnyal nem rendelkezőknek továbbra is kell
egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetni, amely 2013. január 1-jétől
havi 6.660 Ft-ra (napi 222 Ft) emelkedik a 2012-ben érvényes havi 6.390
Ft helyett.
SZOCHÓ KEDVEZMÉNYEK (A MUNKAHELYVÉDELMI AKCIÓTERV KERETÉBEN)
A kormány a
munkaerőpiaci szempontból hátrányos helyzetű munkavállalók
foglalkoztatóinak a meglévő munkahelyek megőrzése és új munkahelyek
létesítése érdekében szociális hozzájárulási adókedvezményt biztosít. A
munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adóból és szakképzési
hozzájárulásból 2013. január 1-jétől igénybe vehető új kedvezmények az
alábbiak:
25 év alatti és 55 év feletti munkavállalók foglalkoztatása esetén
A 25 év
alatti és az 55 év feletti korosztályba tartozó munkavállalók
foglalkoztatása esetén a bér utáni munkáltatói közteher – szociális
hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás – 28,5 % helyett 14%.
Nő a
kedvezmény mértéke, ha az alkalmazott 25 év alatti fiatal pályakezdőnek
minősül. Ebben az esetben a munkáltató 2 éven keresztül teljes
mentességet élvez a munkáltatói közteher megfizetése alól. Ennek
feltétele, hogy a munkavállaló az állami adóhatóság által kiállított, 15
napnál nem régebbi igazolással a munkáltató részére igazolja, hogy
eddig legfeljebb 180 nap biztosítással járó munkaviszonnyal rendelkezik.
Képzettséget nem igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalóknál
A
szakképzettséget nem igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók
esetén a bér utáni munkáltatói közteher 28,5% helyett 14%.
Tartósan álláskereső elhelyezkedését segítő munkáltatói teher csökkentése
A tartós –
6 hónapot meghaladó – munkanélküliséget követően elhelyezkedő
munkavállaló esetében a munkáltatói közteher mértéke a foglalkoztatás
első két évében 28,5% helyett 0%, a harmadik évben 14%.
Kisgyermekes anyukák elhelyezkedését segítő bérköltség csökkentése
A
gyermekgondozási díj folyósítását követően, illetve a gyermekgondozási
segély és a gyermeknevelési támogatás folyósítása alatt vagy azt
követően foglalkoztatott munkavállalók után a foglalkoztatás első két
évében a munkáltatói teher 28,5% helyett 0%, a foglalkoztatás harmadik
évében 14%.
FONTOS:
A munkáltatói kedvezményeket valamennyi csoportban bruttó 100 ezer
forintos jövedelemig lehet érvényesíteni, ezen értékhatár fölötti részre
nem érvényesíthető a kedvezmény!
Forrás: BDO Magyarország
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése